Rosa Mascarell Dauder

Vostè es una artista amb una tècnica pictòrica molt especial, podria explicar-la? A més, on naix la vostra vocació per l’art?

La tècnica pictòrica que use és especial hui en dia, però era habitual fins al Rtecnicaenaixement. De fet diuen que Miguel Angel Buonarotti també la usava i al veure que tot hom es passava a l’oli va dir plorant que s’acabava la pintura, que ja qualsevol podria pintar. La tècni
ca es diu tremp, en concret jo use tremp a l’ou. Barrege directament el rovell de l’ou amb pigments. El suport que use sempre és fusta, preparada amb tela de lli i set capes de gesso amb una fórmula antiga. També use el daurat a l’aigua amb pa d’or de 23,75 quillats i brunyit amb pedra d’àgata. Podeu veure l’explicació de totes aquestes tècniques que sonen tan estranyes a la meua pàgina.

Sobre on naix la meua vocació per l’art puc dir que abans vaig dibuixar que parlar. De menuda feia uns bonics dibuixos a la paret, llàstima que no els apreciaren prou i empaperaren damunt. Des de aleshores m’ha semblat que hi ha màgia a la pintura i el dibuix. El poder de deixar una empremta amb una simple llapissera m’entusiasmava, i encara ho fa.

 

Compta amb nombroses series i obres als seus darrers, hi ha algú nexe d’unió entre elles? Quina seria la característica essencial de Rosa Mascarell?

Habitualment treballe per sèries, a no ser que em facen algun encarreg concret. El nexe d’unió entre elles es podria trobar a la literatura i al meu entorn. Normalment tota sèrie comença amb una lectura o amb referència a una obra poètica o literària en general. La primera serie, titulada La creació, va nàixer del tema de les primeres paraules que es pronuncien per crear el món a tots els mites. La darrera serie, Les dones d’Ausiàs March, va sorgir precisament al voltant de l’obra d’aquest poeta de la meua terra.

Sobre la característica especial que em defineix, és difícil saber-ho per a mi, perquè al meu cap veig moltes connexions. A vegades des de fora és més fàcil definir que des de dins. Recollint el que persones amb més saviesa han dit de la meua obra, per exemple Roberta Johnson o Rosa Rius,  es veu que coincideixen en l’aspecte líric i poètic de la meua obra, en reflectir la trobada entre cultures i el treball artesà que conté cadascuna de les meues obres. Una de les coses més boniques la digué Pedro Cerezo al presentar la meua serie Il·luminacions a la Fundació Euro-Àrab de Granada, va dir que el meu art no sols expressa el meu sentiment sinó que ens convida a d’invenció de nosaltres mateixos. Que una obra d’art arribe a qui mira i aconseguir que eixa mirada es torne cap al seu interior, cap a dins de la persona, és el assoliment més gran que podria demanar.

He pogut llegir que col·labora en Acervo on té obra permanent. Quina és la seua implicació en aquest projecte?

És un projecte al qual em convidà la directora de Acervo, Laura Rivas. El meu paper és recrear, amb la meua tècnica pictòrica, el patrimoni iconogràfic al voltant del Comentari a l’Apocalipsi del Beat de Liébana i els diferent còdex que es varen fer d’aquest llibre. Tots amb unes il·luminacions espectaculars pel que fa a la dificultat de portar a imatge idees abstractes mai abans dibuixades, a més a més pel seu colorit i formes simbòliques. També faig una labor didàctica donant xarrades sobre les il·lustracions aquests còdex, la seua iconografia, història, qui serien els pintors i pintores, com vivien i treballaven. Tenim una història molt rica gairebé oblidada: qui ha sentit parlar de la il·lustradora del còdex conegut com a Beat de Girona?

Enguany, a la tardor es presenta la seua nova col·lecció “Les dones d’Ausiàs March”, de que tracta?

Tot el projecte Les dones d’Ausiàs March va sorgir d’una pintada a una paret del claustre del Monestir de Sant Jeroni de Cotalba. Pintada que deguen fer els darrers monjos, ningú ho sap, està en llatí i ve a dir en traducció lliure: “qui ets tu dona, que puges al cel recolzada al teu amant”. Del misteri ‘aquestes paraules va sorgir l’interés per les dones d’Ausiàs, soterrades allí mateix i de les que pràcticament sols es coneix els seus noms: Isabel Martorell i Joana Escorna.

He realitzat una sèrie de pintures al voltant de quatre temes inspirats per aquestes dones misterioses: laberint, jardí, illa i fil. S’exposaran a la Casa de Cultura de Gandia, la mostra s’inaugurarà el 28 d’octubre i estarà fins al 27 de novembre. El projecte és més que l’exposició, també Rafa Gomar ha anat escrivint poesia i relats al mateix temps que jo pintava i esperem que tot junt es publique en forma de llibre. I com que el projecte es presenta coincidint amb la Setmana Literària de Gandia Ciutat dels Clàssics, hi haurà tot un fum d’actes, des de taules rodones fins a tapa literària.

A més de la pintura, vostè va estudiar Filosofia i Ciències de la Educació a la Universitat de València, podem dir que ambdues branques es poden compaginar de manera que la filosofia es reflexa al seu art?

El lligam entre Filosofia i Art és l’Estètica, els meus estudis de Filosofia a la UV els vaig enfocar cap a aquesta branca de la filosofia. Després de llicenciar-me vaig fer el Màster d’Estètica i Teoria de les Arts a la Universitat Autònoma de Madrid.

La meua formació filosòfica i estètica em dona solidesa i seguretat. Al contrari del que podria paréixer, m’allibera de tots els tòpics de l’artista geni i altres eixides de to i m’ajuda a centrar-me al meu treball.

També va ser secretaria de la filosofa Maria Zambrano a la seua tornada del exili,com era ella? Com li va reflectir a vostè les vivències compartides en la senyora Zambrano?

Vaig tenir la sort de què em contractara com a documentalista per ordenar el seu arxiu i biblioteca, de pas feia també funcions de secretaria, portant-li la seua correspondència i els assumptes amb editorials i premsa. A poc a poc vàrem anar agafant confiança i, ja que estava ordenant els seus manuscrits, vaig començar a ajudar-la a preparar Los bienaventurados per a la seua edició. Ajudar-la a revisar llibres em va permetre estar xarrant amb ella diàriament. Era una dona senzilla, respectuosa i exemple de persona amb saviesa, no sols de saber moltes coses, sinó de saber estar, saber escoltar i saber dir sempre la paraula justa, que és el més difícil. M’hauria agradat que en mi es reflectira eixe exemple que era ella.

Enguany es fan 25 anys de la seua mort, com se li va fer homenatge?

S’han fet homenatges coincidint al voltant del sis de febrer, però encara estan fent-se i se’n faran mes al llarg de l’any. A l’Ateneu de Madrid vàrem organitzar una trobada de persones lligades a ella per amistat, família i admiració; a Vélez-Málaga, seu de la Fundació i on està soterrada, també se l’ha recordat de diferents maneres; a la UNAM de Mèxic li van dedicar un congrés. A més a més es publicarà un llibre recull d’articles sobre ella i on estarà també present la meua obra, una sèrie de laberints.

Quina es la labor d’un membre de la Fundación Maria Zambrano, com es el seu cas?

Els membres de la Fundació Maria Zambrano estem implicats en difondre el nom i l’obra de Maria Zambrano a tot arreu. Almenys una vegada a l’any ens trobem tots a la seu de la Fundació a Vélez-Málaga. En el meu cas, estic oberta a qualsevol activitat que tinga la finalitat d’estudiar i recordar l’obra de Maria Zambrano: done conferències i cursets, escric articles o col·labore en exposicions homenatge.

Quins projectes te per a un futur no molt llunyà?

En tinc uns quants. Tinc pendent il·lustrar un recull d’aforismes del cineasta i escriptor Alfredo Castellón. També voldria fer una sèrie dedicada a Ramon Llull. Em sembla que va ser una persona extraordinària  i els seus escrits em resulten molt suggerents, es converteixen en imatges de seguida, pot ser que ell pensara en imatges abans que amb paraules. Com ens passa als artistes visuals.

Rosa-Mascarell

Alicia González Pozo, 4ºESO A

Autor: Marcos Martínez

From the beggining of the new millenium. Headmaster of Hope's Peak Academy and "Imagin-Arte IES Baleares"'s web blog.

Responder

